Laos, t/m nu - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lourens Noppe - WaarBenJij.nu Laos, t/m nu - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Lourens Noppe - WaarBenJij.nu

Laos, t/m nu

Door: joop

Blijf op de hoogte en volg Lourens

27 Februari 2013 | Laos, Luang Prabang

Hallo mensen,
Het is al weer een tijdje geleden sinds ons laatste verslag. En vanwege gebrekkig internet bij ons vorige biefstukjes liet het nog wat langer op zich wachten. Vorige keer waren we nog in cambodja dus ik zal vanaf daar verder vertellen.
Vanaf Phnom phenn namen wij de bus naar 4000 islands, dat in het uiterste zuiden van Laos ligt. Bij de grens werden we zoals gebruikelijk opgelicht. We moesten bovenop het visum een zogenaamde exitfee betalen, die voor zover wij weten niet bestaat... Maar het was maar 5 euro en daarvan hebben ze ons vervolgens getrakteerd, blij als ze waren. Daarna gingen we met de boot naar don deth, één van de 4000. Het is een erg mooie omgeving waar we geweldige watervallen hebben gezien. Ook hebben we genoten van de zonsondergang en opkomst, we hebben zelfs geprobeerd in hangmatten buiten te slapen... Erg slecht idee. Dit alles deden wij in het gezelschap van 4 vrouwen, 3 amerikaanse en één duitse. We hebben zelfs het beruchte tubing gedaan, wat erg vredig en ongevaarlijk is zolang je uit de buurt van de watervallen blijft. De bijna uitgestorven dolfijn die hier leeft hebben we jammer genoeg niet gezien. Na dit alles en na de heerlijke fruit shakes die ze hier hadden gingen wij door naar Champasak.
In Champasak zouden we Lydwien even opzoeken, een meisje dat we in bangkok hadden ontmoet, zonder te weten dat er ook een festival gaande was. Zo wat een mooie zin was dat. Maar het was dus even zoeken voordat we onderdak hadden. Het guesthouse waar we uiteindelijk terrecht kwamen, had een kleine katachtige in een kooi. Het beestje was erg schichtig en agressief. Wat het precies was weten we niet maar dat et geen normale kat was, of zou worden, weten we wel. We zij hier maar één nacht gebleven maar het was wel bijzonder om een deel van zo'n festival mee te maken, ook al versta je er niks van.
Na Champasak hadden we moeite vervoer te vinden naar pakse. Want alle bussen gingen naar het festival, en de bussen die er vandaan kwamen waren vol. Onze redding lag in een thais stel dat ons een lift gaf. Naast het feit dat ons vervoer dus gratis was, gaven ze ons ook nog eten en drinken. We waren ze erg dankbaar natuurlijk. In pakse hebben we in het guesthouse een gevangen vliegende eekhoorn bewonderd. Over wat er van het beestje geworden is, vrezen wij het ergste. Ook was pakse onze uitvalsbasis naar de watervallen. Dit deden wij per scooter en dat ging maar net goed. Want ondanks insmeren zijn wij toch weer verbrand en we grachten bijna toen er een wezel o.i.d. over de weg schoot. Ook hadden we de afstand wat verkeerd ingeschat en moesten we even wat sneller om voor het donker thuis te zijn. Het licht van de scooter deed et namelijk niet en in het donker was ons toch iets te avontuurlijk. De watervallen waren op zich mooi, maar waren waarschijnlijk mooier geweest als ze minder uitgedroogd waren...
Na pakse hadden we een verschrikkelijke busrit naar thakek. Dit lag aan het gebrek aan beenruimte en de grote hoeveelheden locals in de bus. In thakek wilden we de kong lo caves bezoeken, maar dit was relatief te duur. Dus hebben we wat kleinere caves bezocht, wat we ook erg bijzonder vonden. Tijdens de rit hebben we nog een vrij grote slang gespot, maar we weten niet wat voor soort. Één van de caves vond ik met name leuk omdat we er alleen met onze tuctuc driver doorheen zijn gegaan. Niet een supergrote grot maar wel sereen.
Toen dachten wij dat het wel een goed idee was om s'avonds de bus naar vientiane te nemen en dan direct van daar naar Luang prabang met de bus. We zouden dan slapen in de bus en een nacht onderdak besparen... En hier zitten we dan, brak in LuangP. Bijna 24 uur onderweg, maar we zijn er wel. Hier gaan we misschien nog een bekende opsnorren en wat tempels en watervallen bekijken.
Ik bedank u allen voor uw aandacht en geduld en hoop u hier voorlopig weer genoeg mee voorgelicht te hebben. De hartelijke groeten van ons beide en tot over 2,5 weken!

• 27 Februari 2013 - 19:33

Jepa:

Hello boys,

Jullie reizen wat af. Volgens mij hebben jullie straks voor de rest van je leven genoeg in de bus gezeten.
    Fijn, dat het tot nu toe behalve een paar keer een verbrande bast goed gaat. Jullie zijn volgens mij al weer zo,n beetje over de helft. Geniet er nog van samen, voordat straks het harde leven in Nederland weer begint. Ik hoorde, dat jullie in de loop van deze vakantie misschien nog een keer bij Lianne op bezoek kunnen in een andere haven??
    Veel plezier en Vaya con dios.

Jepa

• 27 Februari 2013 - 22:10

Mem:

Ha joop en lourens, jullie verslagen worden steeds beter, ik spreek ook voor heit als ik zeg dat dit een interessant verslag was, met een leuke dosis humor.) Trouwens Lourens heeft zeker een schrijvershand, maar van Jooop wist ik het niet'; nice surprise..)Verder is het maar goed om niet alles te weten, maar het is absoluut avontuurlijk, maar heel blij dat het goed gaat met jullie. Weet dat we aan jullie denken! Liefs van ons allemaal!

• 28 Februari 2013 - 08:54

Nel:

Ha jongens. Of moet ik jullie heren noemen? Want jullie hotel leverde eensgeeneens internet bij de biefstukjes? Wat is dat voor een waardeloze bediening!:-[. Gelukkig krijgen jullie zo nu en dan ook nog wat van de locals toegestopt na weer eens opgelicht te zijn. Al met al klinkt dat mij in de oren als het goede leven: niks mis mee.
    Tegen de tijd dat jullie straks (écht nog maar 2, 5 week?) weer in Nederland zijn gekomen zijn jullie lekker bruinverbrand - geschroeid met een knapperig korstje nét als die biefstukjes in jullie verhaal - en kan je wat dát betreft niets meer gebeuren in onze zomers.
    In alle opzichten twee verrijkte mensen.
    Fijn dat dat mogelijk is tóch?
    Ik hoop dat jullie snel weer iets van je laat horenliefs mama nel.

• 28 Februari 2013 - 11:36

Lourens Noppe:

hehe ja autocorrect wil nog wel eens niet meewerken. biefstukjes was in dit verhaal guesthouse en grachten was crashen. mogelijk zitten er meer foute correcties tussen maar laat in dat geval jullie creatieve geest de vrije loop:)

• 28 Februari 2013 - 14:58

Nel Noppe:

Je weet hoe het werkt. Ik was nooit op guesthouse gekomen, dacht eerlijk gezegd: stukjes. Makt niet uit: categorie vul in en kleur de plaatjes!! Enjoy!!!

• 28 Februari 2013 - 20:32

Roelfke:

:) leuk leuk, gaaf om te lezen. Fijn dat jullie ook nog steeds in leven zijn, ondanks de scooterrit. VOORZICHTIG JULLIE!! Geen stoer gedrag bij mooie meiden!! Ik of zal jullie een biefstukkie laten ruiken.

• 02 Maart 2013 - 16:42

Geart:

Geniale blog! Super leuk om te lezen! Geniet nog even van de laatste tijd daar...

• 06 Maart 2013 - 20:35

Anita N.:

Naarstig gegoogled maar die kat niet kunnen -hoeheetdatookalweer- determineren. Intensieve reis, jullie hebben t maar druk :) De tijd gaat wel megasnel zeg!! geniet nog even van de laatste weken!!