Kookcursus, massages, goede gesprekken en meer! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lourens Noppe - WaarBenJij.nu Kookcursus, massages, goede gesprekken en meer! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Lourens Noppe - WaarBenJij.nu

Kookcursus, massages, goede gesprekken en meer!

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Lourens

15 Maart 2013 | Thailand, Bangkok

Allo allo,

Hier zijn we dan nog een laatste keer voordat we weer terugkeren naar ons koude kikkerland. Velen van jullie zullen dit wellicht nog niet eens gelezen hebben wanneer wij al weer terug zijn, maar dat maakt niet uit. Laatste verslag eindigde met het feit dat we een kookcursus gingen doen. Dus waar anders mee te beginnen dan met de kookcursus! We werden s'ochtends opgehaald, we zijn wij en andere erg leuke mensen waar we mee op trokken, door een thaise vrouw. Zij bracht ons naar de lokale markt en ging ons daar van alles uitleggen over kruiden, rijst en andere ingredienten. Erg leuk maar ben alles al weer vergeten... Gelukkig kregen we na alles nog een boekje mee, waarin alles in het kort is samengevat. Na de uitleg gingen we met zijn allen naar de keuken. We hebben 5 gerechten geleerd: een voorgerecht, een soep, een hoofdgerecht, een curry en een nagerecht/toetje. Bij elk gerecht had je een keuze uit vier, dus je kon kiezen uit vier soepen, vier voorgerechten etc. Ik zal niet de hele cursus uit de doeken doen, maar het was erg leuk. Natuulijk lieten wij, als superieure koks, de rest al snel ver achter ons.... ahum.. Nee dat is niet helemaal conform de waarheid. Wanneer we twee gerechten klaar hadden gingen we eten, om vervolgens weer nieuwe gerechten te maken. Toen we de soep en het hoofdgerecht klaar hadden, hebben we wel even gelachen. Het was namelijk zo dat de Ier uit onze groep, Paddy genaamd, vergeten was de noodles in zijn noodle gerecht te doen. Hij had dus fried noodle zonder noodle, erg grappig. Na de kookcursus wilden wij een massage, want dat koken was natuurlijk wel erg zwaar geweest en wij hadden in onze 7 weken nog niet 1 massage gehad. We kozen met zijn allen voor de voetmassage, waar ik achteraf erg blij mee was. Want wat bleek... iedereen kreeg een vrouwelijke masseur behalve ik. En ja wat zeg je van zo'n massage, het was erg massageachtig. Op een gegeven moment hoorde ik naast mij een raar geluid, ik was niet de enige die het raar vond want alle Thai keken ook op. Wat was het? Het was Bertie, een brit, die in slaap was gevallen. Hij snurkte er vrolijk op los en zelfs een hevigere massage, de vrouw begon hem te slaan, kreeg hem niet wakker.

De volgende dag hadden wij een avontuurlijke planning, zo dachten wij tenminste. We hadden ons opgegeven voor een trek in de jungle. Tijdens de trek zouden we een waterval zien, olifant rijden, wildwater raften, een butterfly farm bezoeken en een uur flink wandelen. Het bleek echter meer een busrit te zijn naar verschillende attracties. Eerst gingen we naar de butterfly farm, die erg teleurstellend was vergeleken met die in Cambodja. veel meer toeristen en veel minder variatie. Daarna gingen we raften, dit was wel erg leuk. Het was best een ruige rivier en onze kapitein was echt een malloot. Er waren momenten dat hij onze boot gewoon vol op de rotsen richtte en als we er dan tegen aan botsten, gaf hij ons de schuld. Wel erg grappig verder. Daarna gingen we een tocht met de olifanten maken. we hadden zelf al op olifanten gereden, dus dit was niet heel spectaculair, maar de omgeving was hier wel veel mooier. Ook hadden ze hier shows met olifanten en zogenaamde long necks, maar die laatste hebben we niet gezien. Na de olifanten gingen we met een vlot, al pratende met chinezen, over een rustiger deel van de rivier. Beneden werden we opgehaald om vervolgens de wandeling te maken. De wandeling was wel leuk, maar niet heul geweldig, en eindigde bij de waterval. De waterval was bijzonder klein en misschien daarom bijzonder... Na hier, iets te lang, van genoten te hebben, gingen weer naar ons hostel.

Die avond zijn we met onze groep, 1 ier, 4 engelsen en nog een nederlander, naar een muziekfestival gegaan. Erg gezellig en best wel leuke muziek. Terug bij het hostel hebben we vervolgens nog erg mooie gesprekken gehad over God, het geloof en hoe we over verschillende dingen verschillend dachten. Het mooie was dat iedereen elkaar in zijn waarde kon laten, waardoor er openheid en respect was voor elkaar.

Toen wij nog in Nederland waren, werd ik door mvr Esther Vlak aangeraden op bezoek te gaan bij ene Maaike en haar man Rien. We hebben dus contact gezocht en om het communiceren wat te vergemakkelijken, hadden we besloten om zondag met hen mee te gaan naar kerk. Om vervolgens na kerk met hun mee te gaan eten en te praten. Dit was erg fijn en we hebben elkaar wat beter leren kennen. We leerden dat zij 'evangeliserend' werk doen bij de karen, een bergstam. Ze hebben een koffiebedrijf en proberen d.m.v. vriendschappen en contacten de mensen dichter bij de Heer te brengen met Hem kennis te maken. Wij zijn vervolgens een paar dagen bij hen in het dorp geweest en hebben van dichtbij kunnen zien hoe dat ongeveer in zijn werk gaat. Het is mooi om te zien hoe God met deze mensen werkt en om te zien wat dat tot stand brengt. Ja wij hebben veel geleerd en karencultuur is een cultuur die je niet snel vergeet. Vanaf het dorp zijn we vervolgens weer naar Changmai gegaan en vandaar met de nachttrein naar Bangkok. En hier zitten we dan ons laatste verhaal te typen. Nog een volle dag en dan terug naar Nederland.

Nog ff een laatste update om de 7 weken compleet te maken: de laatste avond hebben we nog de State Tower beklommen. Dit is een van de duurste hotels van bangkok en op het dak hebben ze een skybar. Men zegt dat dit de hoogste skybar ter wereld is. Hier is ook een deel van de hangover2 opgenomen. Heel geinig, maar het uitzicht viel een beetje tegen vanwege de smog en luchtvochtigheid.

Tot snel beste mensen en bedankt voor alle aandacht!

Groeten Joop en Lourens

• 15 Maart 2013 - 08:31

Nel:

Ha jongens, blij weereen levensteken van jullie te krijgen, want zo voelt dat toch el als moeder. Stel je voor, als ze maar niet, allemaal scary scenario's.
    Jullie reactie op de laatste "" attracties" geeft aan dat zeven weken eerst wel genoeg is. Nu weer lekker nar huis. Inderdaad naar het koude kikkerland, want het is hier echt koud, ongewoon voor maart. Dus zorg dat Teake en Geart jullie warme vesten weer meenemen!! Want die hadden jullie bij ons achtergelaten.
    We zullen hen eve laten weten dat ze hier liggen.
    Nog een fijne laatste dagen en to zondagnacht. We wachten op jullie.

Liefs

Mama Nel

• 15 Maart 2013 - 18:04

Jepa:

Ja, ik denk inderdaad, dat mama gelijk heeft . Het is tijd om naar huis te komen. Jullie worden iets te doorgewinterd toerist. Wat is dat trouwens wat ik aan jullie kin zie hangen op de foto? Blijft dat zo als jullie thuis zijn ?
    Nog een voorspoedige terugreis, en tot zondag/maandag.

Groet,

jepa

• 15 Maart 2013 - 22:04

Moeke Van Lourens:

Haha joop en lourens. Jullie hadden bij ónze waterval moeten zijn: heel bijzonder en verrassend!:-P

• 18 Maart 2013 - 20:34

Dick En Gusta Groenendijk:

Hoi Joop,

ik begrijp als je dit ueberhaupt nog leest, dat je al weer of bijna in Nederland bent gearriveerd om daar "live" al je verhalen, foto's, indrukken te vertellen en te laten zien. Wel nog de verslagen gelezen. Wauw, wat hebben jullie veel meegemaakt en beleefd zeg in die periode van 7 weken. Helemaal gaaf en toppie. Wat zal het afzien worden hier in Nederland, niet alleen qua weer (het wil maar geen lente worden) maar ook qua beleving en hoe nu verder.
    Je zou ongetwijfeld weer een reis willen maken naar een ander werelddeel, maar ja, dan zullen er waarschijnlijk wel eerst inkomsten vergaard moeten worden......
    Wie weet heb je door deze reis nu wel inspiratie en ideeën opgedaan, waar je verder mee kunt. Dat zou natuurlijk fantastisch zijn.
    Als we weer jullie kant op komen, zouden we het zeker leuk vinden om wat van jouw ervaringen te delen en foto's te kijken.
    Nu wij hopen dat je een goede vlucht terug hebt gehad en heten je WELKOM THUIS!
    hartelijke groeten van Dick en Gusta.